احتمال حذف سهمیه بندی بنزین در آستانه زمستان !

نائب رئیس کمیسیون انرژی:هیچ کدام از اهداف سهمیه بندی بنزین محقق نشده است

نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس معتقد است کاهش نیافتن تردد خودورها ادامه قاچاق بنزین و نیاز روز افزون دولت به واردات بنزین نشان دهنده آن است که هیچ کدام از اهداف سهمیه بندی بنزین محقق نشده است.

سیدناصر موسوی در گفتگو با خبرنگار  باشگاه خبرنگاران در خصوص آثار و تبعات سهمیه بندی بنزین از ابتدا تاکنون گفت: از روز  اول با بحث سهمیه بندی بنزین مخالف بودم و تا الان نیز مخالفتم پابرجاست و امروز که این بحث در کمیسیون انرژی به صورت جدی مطرح شده است به عنوان مخالف صحبت کردم.

وی افزود: ابتدای بحث سهمیه بندی بنزین گفتند ما اگر سهمیه بندی را اجرا کنیم تردد خودروها کاهش خواهد یافت و جلوی قاچاق بنزین هم گرفته می شود اما امروز می بینیم که نه تنها کاهش در تردد خودروها و ترافیک ایجاد نشده و مردم بنزین مورد نیازشان را به راحتی تهیه می کنند بلکه جلو قاچاق این سوخت نیز گرفته نشده و همچنان ادامه دارد.

وی افزود: نیاز دولت به گرفتن بودجه مجدد برای واردات بنزین نیز نشان می دهد هدف سهمیه بندی بنزین محقق نشده است و احتمال دارد بر اساس طرح نمایندگان سهیمه بندی در آستانه زمستان حذف شود.

وی در ثابت شدن قیمت بنزین بر مبنای هزینه تولید یک لیتر آن تاکید کرد و گفت: اگر سهمیه بندی بنزین را حذف کنیم و با ثابت کردن نرخ بنزین نه تنها جلو استفاده بی رویه آن گرفته خواهد شد بلکه قاچاق آن نیز به کمترین حد خود خواهد رسید.

نائب رئیس کمیسیون انرژی تاکید کرد: من در نشست های  کمیسیون انرژی مجلس قطعا از حذف سهمیه بندی دفاع خواهم کرد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس: ادامه سهمیه بندی بنزین توجیهی ندارد

همچنین دیگر عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: اکثریت اعضای کمیسیون انرژی مجلس دربحث های کارشناسی انجام شده معتقد بودند دولت در اجرای طرح سهمیه بندی بنزین موفق نبوده و  ادامه آن توجیه پذیر نیست.

سیروس سازدار در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران هدف از سهمیه بندی بنزین را پایین آوردن میزان مصرف آن عنوان کرد و گفت: با عرضه بنزین آزاد 400 تومانی این هدف معنای خود را از دست داده و این طرح نتوانسته موفقیتی بدست آورد.

وی افزود: در حال حاضر ما هیچ کمبود بنزینی نداریم و بنزین به اندازه کافی در دسترس ما وجود دارد بر این اساس معنای دو نرخی بودن بنزین چیست؟

سازدار تصریح کرد: هدف طرح پایین آوردن مصرف بود اما طبق آماری که داریم میزان مصرف بنزین در شهریور ماه امسال پنج تا شش میلیون مترمکعب در روز بیشتر از زمان مشابه آن در سال 86 بوده است و از طرفی مصرف شش ماهه اول ما به اندازه سال گذشته بوده که این امر نشان دهنده آن است که میزان مصرف بنزین کشور پس از سهمیه بندی نسبت به میزان آن قبل از سهمیه بندی تفاوت زیادی نداشته است پس چه توجیهی وجود دارد که سهمیه بندی را ادامه دهیم چون هدف اصلی آن از بین رفته است.

نماینده مردم مرند در عین حال افزایش قیمت بنزین و ازاد شدن نرخ بنزین را تا زمان اجرای طرح تحول اقتصادی و پرداخت یارانه ها جایز ندانست و گفت: زمانی می توانیم به بنزین آزاد بدون سهمیه بندی فکر کنیم که قیمت بنزین تعدیل یابد و یارانه ها به طور کامل پرداخت شود.

از دیگراعضا کمیسیون انرژی مجلس معتقد است: سهمیه بندی میزان مصرف و قاچاق بنزین را کاسته و تا زمانی که قیمت بنزین واقعی نشده است باید ادامه یابد.

حسین امیری در گفتگو با برنگار باشگاه خبرنگاران کنترل مصرف و جلوگیری از قاچاق بنزین را دو هدف عمده طرح سهمیه بندی بنزین عنوان کرد و گفت: با وجودی که قاچاق بنزین پس از سهمیه بندی بنزین نیز ادامه دارد و مردم نیز بدون محدودیت بنزین مصرف می کنند ولی در مجموع مصرف بنزین از 80 تا 90 میلیون لیتر در روز به 50 تا 60 میلیون در روز در ابتدای سهمیه بندی و 70 میلیون لیتر در روز کنونی رسیده است.

وی افزود: این نشان می دهد تا زمانی که قیمت بنزین واقعی نشده است وجود سهمیه بندی بنزین موثرتر از نبودنش است و دولت باید با کنترل بیشتر و کم کردن سهمیه ها این روند را ادامه دهد.

وی در پاسخ به این سئوال که با حل نشدن مشکل ترافیک و قاچاق و مصرف بی رویه چه توجیهی برای ادامه سهمیه بندی بنزین وجود دارد گفت: اگر سهمیه بندی نبود مصرف و قاچاق بنزین افزایش می یافت ولی با وجود سهمیه بندی حداقل نگذاشتیم میزان مصرف و قاچاق بیش از این افزایش یابد اما راهکار اصلی واقعی کردن قیمت بنزین و سپس کاهش سهمیه ها و در نهایت حذف سهمیه بندی بنزین است.

نجابت: جدیتی که ابتدا در سهمیه بندی بنزین وجود داشت دیگر وجود ندارد

همچنین، عضو دیگر کمیسیون انرژی مجلس با انتقاد از عدم برنامه ریزی جدی برای ادامه سهمیه بندی بنزین و مدیریت سوخت از سوی دولت گفت: دولت با افزایش بنزین خودروها لطمه زیادی به اهداف سهمیه بندی بنزین زد.

حسین نجابت در گفتگو با باشگاه خبرنگاران هدف از سهمیه بندی بنزین را مدیریت سوخت در کشور عنوان کرد و در پاسخ به این سئوال که آیا این هدف تاکنون محقق شده است یا نه گفت: دولت به طور کامل نتوانسته این هدف یعنی مدیریت سوخت را  انجام دهد و با افزایش سهمیه خودروها لطمه زیادی به این هدف زد.

وی در عین حال آثار سهمیه بندی بنزین را نسبتا مثبت عنوان کرد و گفت: سهمیه بندی باعث شده ما بنزین کمتری مصرف کنیم و این امر باید با گسترش حمل و نقل عمومی کاهش سهمیه خودروها و رساندن آن به 100 لیتر در ماه و تفاوت قائل شدن برای سهمیه خودروهای شهرهای بزرگ نسبت به شهرهای کوچک ادامه پیدا کند.

نجابت در ادامه گفت: ما تصور می کنیم می توانیم یک ساله برنامه ریزی کرده و به هدف برسیم ولی این گونه نیست و این امر یعنی مدیریت سوخت نیازمند برنامه های بلندمدت است متاسفانه جدیتی که در ابتدای اجرای طرح سهمیه بندی بنزین بود دیگر وجود ندارد مردم دیگر دغدغه مصرف ندارند هر چقدر بتوانند از سهمیه خودروی خود استفاده می کنند و در صورت نیاز بیشتر بنزین را آزاد خریداری می کنند به این جهت محدودیت مصرف وجود ندارد.

عضو کمیسیون انرژی همچنین بر کم شدن سهمیه بندی بنزین و آزاد شدن قیمت آن تاکید کرد و گفت: این امر باید به تدریج صورت گیرد.

حذف سهمیه بندی بنزین در شرایط کنونی عاقلانه نیست

در همین رابطه یکی دیگر از اعضای کمیسیون انرژی مجلس معتقد است در شرایطی که به دلیل سهمیه بندی بنزین دولت توانسته مصرف بنزین را تا حدودی کنترل کند حذف سهمیه بندی عاقلانه نیست.

عسگر جلالیان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه اهداف سهمیه بندی از ابتدای اجرا تاکنون تا حدودی تامین شده است گفت: هدف سهمیه بندی بنزین مدیریت سوخت بود که تا حدودی محقق شده است مردم بر اساس سهمیه برنامه ریزی و سهمیه شان را مدیریت می کنند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر قاچاق سوخت که یکی از دغدغه های اساسی و اهداف سهمیه بندی بنزین بود به اندازه منطقی کنترل شده است و آن میزانی که وجود دارد ناشی از پایین بودن قیمت بنزین است که آن هم با افزایش قیمت بنزین کنترل خواهد شد.

جلالیان بر افزایش قیمت بنزین تاکید کرد و گفت: البته نه در شرایط فعلی و یکباره بلکه باید زیرساخت های آن آماده و به تدریج و حساب شده قیمت ها را آزاد کنیم.

عضو کمیسیون انرژی همچنین گفت: سهمیه بندی بنزین را در شرایط کنونی که بحث تحریم ها را داریم و اقتصادمان با منطق اقتصاد جهانی پیش نمی رود نمی توانیم حذف کنیم./

/ 0 نظر / 5 بازدید