30 درصد مردم به ماهواره دسترسی دارند

سید عزت‌الله ضرغامی رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی که در بیستمین گردهمایی ائمه جمعه سراسر کشور در مصلی امام خمینی(ره) تهران سخن می‌گفت، تعامل روحانیت با مردم را به مسئولیت رسانه ملی شبیه دانست و گفت: که این دو مجموعه از این جهت که پل ارتباطی ملت و حاکمیت هستند، مسئولیت سنگینی برعهده دارند.
وی در عین حال گفت که با این وجود هنوز صدا و سیما در بسیاری از نقاط کشور که اتفاقا مناطق حساس و مرزی هستند امکان پخش برنامه برای مردم را ندارد.
رئیس سازمان صدا و سیما اظهار داشت:‌ امروز که در آستانه برگزاری جشن 30 سالگی انقلاب اسلامی قرار داریم، هنوز بیش از دو هزار نقطه کور در کشور وجود دارد که ساکنان آنها فاقد پوشش شبکه‌های صدا و سیما هستند و برای رفع این معضل 320 میلیارد تومان هزینه نیاز است.
ضرغامی افزود: اگر ماهواره در ایران آزاد بود هزینه پوشش شبکه‌های سیما در مناطق مختلف کمتر از رقم برآورد شده فعلی بود، اما فعلا به حق ماهواره ممنوع است و اعتبار بیشتری باید برای کار درنظر گرفت و چنانچه 320 میلیارد تومان برای این کار درنظر گرفته شود ظرف 2 سال می‌توان همه نقاط را تحت پوشش قرار دهیم، اما هیئت دولت در غیاب رئیس جمهور این فرآیند را 4 ساله تعریف کرد و با وضعیت موجود این کار 50 سال طول می‌کشد.
وی در ادامه به ذکر تفاوت کار ائمه جمعه و روحانیت با کار صدا و سیما پرداخت و گفت: مراجعان ائمه جمعه و علما افراد خاص با درخواست‌های مشابه هستند، ولی صدا و سیما در عین حفظ اصول و ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب که آنها را نادیده نمی‌گیرد، مسئولیت سنگینی در قبال همه آحاد ملت از هر جنس و قشر و تفکر و سلیقه‌ای دارد.
رئیس رسانه ملی خاطرنشان کرد: صدا و سیما باید برای جلب رضایت همه آحاد کشور که تحت لقای جمهوری اسلامی و رهبری نظام و قانون اساسی قرار دارند به گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که همه آنها از برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی استفاده کنند و در این حوزه ملاحظات و اقتضائات خاص خود مطرح است.
ضرغامی با تاکید بر اینکه صدا و سیمای جمهوری اسلامی با رقبای جدی در عرصه رسانه جهانی مواجه است ادامه داد: به دلیل عدم سرمایه‌گذاری و عدم برخورداری از ماهواره مستقل نقطه مداری ما را دشمنان اشغال کرده‌اند و به عنوان نمونه فرستنده موسوم به ترک ست که منشاء‌ آن یک کشور اسلامی است، بیش از 150 کانال تلویزیونی 24 ساعته متنوع را در معرض دید قرار می‌دهد که اکثر آنها در اوج ابتذال قرار دارند.
وی با اشاره به اینکه در کشورمان 30 درصد مردم به هزاران شبکه ماهواره‌ای دسترسی دارند به ذکر نمونه‌ دیگری از تحرکات رسانه‌ای دشمنان پرداخت و گفت: یک شاهزاده سعودی بیش از 60 شبکه ماهواره‌ای راه‌اندازی کرده که یکی از آنها العربیه است که این شبکه خبری در اوج ابتذال قرار دارد.
ضرغامی افزود: اخیرا در کنار این شبکه، یک شبکه برای پخش فیلم‌های سینمایی راه‌اندازی شده است و گرچه تا چندی پیش شبکه MBC عربی که بیشتر به موسیقی و فیلم گرایش داشت رتبه نخست شبکه‌ها را از آن خود کرده بود، شبکه MBC فارسی نیز راه‌اندازی شد که قطعا به دلیل زبان انتخاب شده مخاطبین بیشتری در میان ایرانیان خواهد داشت.
وی خاطرنشان کرد: رسانه ملی باید به گونه‌ای در عرصه رسانه‌ای برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری و فعالیت کند که در رقابت با شبکه‌های مذکور بتواند نگاه مخاطبان رسانه‌های بیگانه را به داخل معطوف کند و ماموریت نقش‌‌آفرینی مردم در تحولات سیاسی و اجتماعی را به خوبی انجام دهد.
رئیس سازمان صدا و سیما در بخش دیگری از سخنان خود به تلاش‌های رسانه ملی در عرصه تبلیغ این نیز اشاره کرد و گفت: رادیو و تلویزیون در تبلیغ دین پیشرفت خوبی داشته و به تعبیری با به صحنه آوردن علمای بزرگ، مرجعیت را عرفی کرد و ارتباطی صمیمانه و عاطفی میان روحانیت معظم و مردم بوجود آورد.
ضرغامی بر همین اساس از ائمه جمعه خواست که به صدا و سیمای مراکز استان‌ها چهره‌های جدید از سخنرانان عالم و انقلابی و موثر معرفی کنند تا مردم از مباحث اخلاقی و اعتقادی آنها در جهت آشنایی با معارف اسلام ناب محمدی بهره‌مند شوند.
وی تاکید کرد: آنچه امروز برای ما اهمیت دارد، برنامه‌های نمایشی با موضوع حساس دین جهت تبلیغ و ترویج معارف اسلامی که این کار بسیار لازم و دشوار است.
رئیس سازمان صدا و سیما اظهار داشت: امروز غربی‌ها در قالب فیلم‌های سینمایی به تبلیغ و ترویج مسیحیت می‌پردازند و باید ضمن برخورد انقباضی با چنین فیلم‌هایی که از سه سال پیش آغاز شده، از این حرکت الگو گرفته و برای ترویج احکام الهی از هنر استفاده برد.
وی متذکر شد: گاهی دیده می‌شود که جوانانی علاقمند نیستند که مباحث مذهبی را مستقیما بشنوند و در واقع اهل گوش دادن به سخنرانی‌ها نیستند، اما مایلند مباحث عقیدتی و اخلاقی و عارفانه را از طریق سریال‌ها و نمایش‌ها دریافت کنند که خوشبختانه این روند در صدا و سیما با جدیت پیگیری می‌شود.
ضرغامی افزود: اولین سریالی که با موضوع دین و مفاهیم ماورائی از رسانه ملی پخش شد، سریال «او یک فرشته بود» بوده که 4 سال پیش به نمایش درآمد و این روند به دلیل استقبال مردم از سریال مذکور ادامه داشت و امروز نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد ذائقه‌سازی صدا و سیما مؤثر و موفق بوده است.
وی در پایان با تقدیر از همکاری حوزه‌های علمیه و روحانیت با رسانه ملی در تولید سریال‌های مذهبی بر لزوم تداوم و توسعه روند فعلی تاکید کرد: اگر در گذشته سریال‌های طنز سیما از نظر جذب مخاطب و رضایتمندی رتبه نخست را به خود اختصاص می‌داد، امروز سریال‌های مذهبی گوی سبقت را ربوده‌اند و سریال اول ماه مبارک رمضان گذشته از نظر مردم «روز حسرت» شناخته شد.

/ 0 نظر / 6 بازدید